Rød varsellampe

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8

Rød varsellampe

Innlegg Køhler82 Tor 22 Jul 2010, 14:20

Noen som kan fortelle meg hvorfor den røde varsellampa som ser ut som en radiator, noen ganger begynner å lyse ved "høy" hastighet og temperatur over 18-20'C? Det er riktig kjølevæskenivå, og bilen har nettopp vært på service uten at det er funnet feil..
2004 RX-8 1,3 Bloody Red
Brukerens avatar
Køhler82

Re: Rød varsellampe

Innlegg blackmazda Tor 22 Jul 2010, 15:28

Vanlig problem. Sjekk kjølevæska når bilen er helt kald (ikke kjørt på 5-6 timer). Hvis den er lav så fyll på destillert vann til F merke.

(jeg synes forøvrig det var veldig vanskelig å se hva nivået faktisk er oppi der)

Hvis du har gjort dette, er HELT sikkert på at nivået er høyt nok og det ikke går vekk så kan det være sensoren oppi der er gåen (isåfall må man skifte hele kanna/boksen). Det har hendt det også. Men vanligvis vil en dasj vann ordne dette problemet.
Brukerens avatar
blackmazda

Innlegg Køhler82 Tor 22 Jul 2010, 15:59

Takk for svar! :) Regner egentlig med at det er en sensor som holder på å ta kveld, men ingenting er jo bedre -eller billigere, enn om det ordner seg med litt vann.. :P Har fylt på tidligere, og mener at det nå skal være passe nivå, men som du er inne på er det vel enklest for små Japanere å se E/F-merkene.. 8) Vil lampa lyse også om det er for MYE væske på tanken?
2004 RX-8 1,3 Bloody Red
Brukerens avatar
Køhler82

Innlegg blackmazda Tor 22 Jul 2010, 16:43

Ikke den mest lettleste nei :)

Jeg tror den kun skal vise om det er for lite, men er ikke skråsikker, jeg var litt redd for å over eller underfylle selv men har ikke fått lyset på etter jeg skifta væska i vår. Jeg tror lokket, såkalt pressure cap, er laget for å slippe ut damp hvis det blir for mye og varmt i tanken, så jeg tror man skal overfylle greit mye for å ha det problemet. Ifølge de jeg har snakket med, som også kjører i varmere klima.

Jeg "leste" nivå ved å senke nedi en helt ren stikke til jeg så den traff bunn. Var vanskelig å se gjennom tanken så jeg brukte den metoden :P Mener sensoren er innprinta i bunn på tanken der.
Brukerens avatar
blackmazda

Innlegg Køhler82 Tor 22 Jul 2010, 17:03

Kunne tenkt meg varmere klima enn dette, men slipper ihvertfall å se lampa hele sommeren! 8)
Best å bytte all kjølevæska kanskje, selv om jeg mener at sånt burde vært i orden etter service.. :shock:

Thanks again! :)
2004 RX-8 1,3 Bloody Red
Brukerens avatar
Køhler82

Gå til RX-8

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest